Klachtenregeling – Soul Mind Care
Inleiding
Cliënten van Soul Mind Care en hun vertegenwoordigers hebben de mogelijkheid om een klacht in te dienen. Klachten worden gezien als belangrijke signalen die kunnen bijdragen aan het verbeteren van de zorg- en dienstverlening. Deze regeling beschrijft hoe een klacht kan worden ingediend, hoe Soul Mind Care de klacht behandelt en welke maatregelen worden genomen om herhaling te voorkomen.
Wat is een klacht?
Een klacht is een uiting van onvrede over de zorg, bejegening, organisatie of omstandigheden binnen Soul Mind Care. Dit kan betrekking hebben op gedragingen van medewerkers, werkwijzen of andere zaken die in relatie staan tot de zorgverlening of ondersteuning.
Hoe kan een klacht worden ingediend?
Een klacht kan op de volgende manieren worden ingediend:
• Mondeling – Bij voorkeur rechtstreeks bij de betrokken medewerker, maar dit kan ook bij een andere medewerker of bij de bestuurder van Soul Mind Care.
• Schriftelijk – Hiervoor kan gebruik worden gemaakt van het klachtenformulier van Soul Mind Care. Dit formulier is op te vragen bij een medewerker of te downloaden via de website van Soul Mind Care. De klacht kan schriftelijk worden ingediend via:
• E-mail: klacht@soulmindcare.nl
• Postadres: Soul Mind Care, t.a.v. Bestuurder, Zijtocht 4, 1507CD Zaandam
Indien de indiener niet met Soul Mind Care zelf in gesprek wil, kan de klacht direct worden voorgelegd aan de externe klachtenfunctionaris of geschillencommissie (zie hoofdstuk hieronder).
Behandeling van de klacht
Mondelinge klacht
• Een mondelinge klacht wordt besproken met de betrokken medewerker en/of de bestuurder.
• Tijdens dit gesprek wordt onderzocht welke maatregelen genomen kunnen worden om de klacht op te lossen.
• De uitkomst van het gesprek wordt vastgelegd op het klachtenformulier.
• Als de indiener ontevreden is over de uitkomst, kan alsnog een schriftelijke klacht worden ingediend of contact worden opgenomen met de externe klachtenfunctionaris.
Schriftelijke klacht (intern)
• Na ontvangst van de schriftelijke klacht neemt de bestuurder van Soul Mind Care binnen vijf werkdagen contact op met de indiener.
• Er wordt een afspraak gemaakt om de klacht te bespreken met de betrokken medewerker en/of de bestuurder.
• De uitkomsten en verbetermaatregelen worden vastgelegd op het klachtenformulier.
• Als de klacht niet naar tevredenheid is afgehandeld, kan contact worden opgenomen met de klachtenfunctionaris.
Klacht via de onafhankelijke klachtenfunctionaris
Soul Mind Care is aangesloten bij Klachten en geschillencommisie Erisietsmisgegaan. Cliënten of hun vertegenwoordigers kunnen hier terecht als zij:
• Niet in gesprek willen met Soul Mind Care.
• Geen vertrouwen hebben in een interne oplossing.
• Of als de interne behandeling niet tot een bevredigend resultaat heeft geleid.
De klachtenfunctionaris:
• Luistert, adviseert en bemiddelt.
• Ondersteunt bij het opstellen van de klacht.
• Biedt eerste opvang voor zorgaanbieder en cliënt.
• Verheldert de klacht en het proces.
Meer informatie is te vinden op:www.erisietsmisgegaan.nl
E-mail: info@erisietsmisgegaan.nl
Telefoonnummer: 035 20 31 585
Geschillencommissie
Als een klacht niet naar tevredenheid wordt afgehandeld, kan de cliënt of diens vertegenwoordiger een geschil voorleggen aan de externe geschillencommissie.
Soul Mind Care is aangesloten bij de Geschillencommissie van Erisietsmisgegaan.
Website: www.erisietsmisgegaan.nl
E-mail: info@erisietsmisgegaan.nl
Telefoon: 035 20 31 585

